Magnetoterapia

Magnetoterapia to jedna z metod oddziaływania terapeutycznego na tkanki, wykorzystywanego w rehabilitacji.

Wiadomo, że pole magnetyczne przyśpiesza regenerację chorych tkanek, łagodzi ból i działa przeciwzapalnie.

JAK DZIAŁA MAGNETOTERAPIA?

1. Pole magnetyczne przenika ciało i dociera do każdej komórki, oddziałując na struktury błon komórkowych, przez co do ich wnętrza łatwiej przedostają się substancje odżywcze i tlen. W efekcie pole przyśpiesza rozwój tkanki łącznej i wytwarzanie blizny kostnej, powoduje zwiększenie przyswajania tlenu przez tkanki, działa przeciwzapalnie, przeciwobrzękowo i łagodzi ból.

2. Korzystne efekty terapii zmiennym polem magnetycznym niskiej częstotliwości zaobserwowano również u pacjentów poddanych zabiegowi artroskopii .

Do końca XX w. udokumentowano zastosowanie magnetoterapii w przypadku leczenia złamań u ponad miliona pacjentów na całym świecie. Skuteczność terapii wyniosła w przybliżeniu 80%, bez zgłoszonych komplikacji w przeciągu 20 lat. Skuteczność terapii zmiennym polem magnetycznym w zrastaniu trudnych złamań jest porównywalna z zabiegiem chirurgicznym. Poza korzyścią pacjenta, wynikającą z uniknięcia inwazyjnego zabiegu, istotne jest obniżenie kosztów leczenia .

3.Inne badania wykazały korzystny efekt magnetoterapii na bóle kręgosłupa o podłożu zmian zwyrodnieniowych w odcinku lędźwiowo-krzyżowym. Poprawę, wg subiektywnej skali odczuwania bólu, uzyskano u wszystkich badanych. Wykazano także, iż stopień poprawy nie różnił się między grupą osób między 50 a 60 rokiem życia, a grupą osób powyżej 60 roku życia – co pozwala wnioskować, iż wiek nie jest ograniczeniem dla stosowania tej formy terapii.

4. W badaniach, przeprowadzonych w Klinice Fizjoterapii, Reumatologii i Rehabilitacji w Poznaniu, dokonano obiektywnej oceny wpływu magnetoterapii na objawy bólowe występujące przy bólach dolnego odcinka kręgosłupa – poprzez pomiar zakresu ruchu. Wykazano istotną statystycznie poprawę związaną z całkowitym ustąpieniem bólu w teście quadrant i przy wykonywaniu przeprostu. W pozostałych testach stwierdzono również poprawę. [4]

1. Temat magnetoterapii pojawia się również w nowszych badaniach z 2017 roku – m.in. Jalal Arabloo et al. dowiedli, że magnetoterapia jest bardzo skuteczną terapią bólu mięśniowego. A w 2016 roku dr Jolanta Zwolińska wskazała na kilkadziesiąt badań wskazujących na skuteczność magnetoterapii w leczeniu reumatyzmu

2.  Z każdym rokiem obserwowany jest wzrost zainteresowania naukowców nowymi fizykalnymi formami oddziaływania na ciało. Magnetoterapia jest jedną z tych dziedzin, której potencjał w dalszym ciągu nie został do końca odkryty. Czekamy z niecierpliwością na kolejne doniesienia 🙂

wskazania do zabiegu magnetoterapii

• urazy: kontuzje, zwichnięcia, złamania, bóle i urazy mięśni, choroby zwyrodnieniowe stawów, etc.
  • choroby reumatyczne: zwyrodnienia, stany zapalne (ostre i chroniczne), osteoporoza, etc.
  • stany pooperacyjne: operacja przepukliny, operacje mięśni i ścięgien, przyspieszanie gojenia, poparzenia
  • choroby naczyniowe i serca
  • choroby centralnego i obwodowego systemu nerwowego: neuralgia, niedowład, etc.
  • choroby górnych i dolnych dróg oddechowych: zapalenie zatok, zapalenie ucha, zapalenie oskrzeli, astma
  • stany psychosomatyczne: nieżyt żołądka, owrzodzenie żołądka i dwunastnicy, zespół nadpobudliwego jelita, wrzodziejące zapalenie okrężnicy hamujące układ współczulny
  • problem geriatryczne: bezsenność, zmęczenie, problemy klimakteryczne, zapalenie gruczołu krokowego

.

Źródła:

1. Zorzi C.,Dall’Oca C.,Cadossi R.,Setti S. Effects of pulse electromagnetic fields on patients recovery after arthroscopic surgery: prospective, randomized and double-blind study. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 2007; 15, s. 830–4.
  2. Benazzo F., Zanon G., Pederzini L., et al. Effects of biophysical stimulation in patients undergoing arthroscopic reconstruction of anterior cruciate ligament: prospective, randomized and double blind study. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 2008; 16, s. 595–601.
  3. Markov M. Can Magnetic and Electromagnetic Fields Be Used for Pain Relief. APS Bulletin 2002; 12 (1).
  4. Adrianna Maria Borowicz, Elżbieta Kuncewicz, Włodzimierz Samborski, Katarzyna Wieczorowska-Tobis Borgis – Medycyna Rodzinna 1/2007, s. 2-5
  5. Jalal Arabloo, Pejman Hamouzadeh, Fereshteh Eftekharizadeh, Mohammadreza Mobinizadeh,  Alireza Olyaeemanesh ,Mina Nejati, and Shila Doaee Health technology assessment of magnet therapy for relieving pain. Med J Islam Repub Iran. 2017; 31: 31
  6. Jolanta ZwolińskaMonika Gąsior, Elżbieta Śnieżek, and Andrzej Kwolek The use of magnetic fields in treatment of patients with rheumatoid arthritis. Review of the literature. Reumatologia. 2016; 54(4): 201–206.